Gràcia, 63è Aplec de la Sardana 11-05-2019

L’aplec de Gràcia de 2019 era una prova de foc ja que des de l’organització s’havia decidit renovar-lo de manera quasi total. El passat 11 de maig a la Plaça Joanic i a les 18h s’iniciava una nova etapa d’aquest històric aplec, el més antic de la ciutat de Barcelona. Des del primer moment es van notar bons auguris, doncs la plaça es va omplir de seguida i es van poder contar més rotllanes que mai.

La primera part de l’aplec va comptar amb la participació de la Cobla Sant Jordi-Ciutat de Barcelona i la Cobla Jovenívola de Sabadell i va rebre un format més clàssic i similar a la resta d’aplecs. A la sardana número 5 s’hi va poder veure l’exhibició de colles veteranes, on com cada any vam poder comptar amb la participació de les colles Cardener, Amunt 9, Estiuenca, Catalunya, Oreig, Nova Il·lusió i Espígol de l’Eixample.

Durant aquesta primera part de l’aplec, la veterania sardanista va compartir protagonisme per primer cop amb la més rabiosa joventut d’aquest àmbit. La sardana número 7 també va servir com a sardana d’exhibició però en aquest cas de la colla juvenil del Grup Sardanista Maig, la Maig, amb membres de 14 a 18 anys, aquests joves van portar a l’Aplec de Gràcia una exhibició de la modalitat sardanista de punts lliures, una manera més creativa i quasi gimnàstica de ballar la sardana.


En acabar la primer part de l’Aplec es va procedir a rifar els lots de productes. En acabar els sortejos es va procedir al sopar popular, comptant com sempre amb la cargolada al més pur estil lleidatà de San Miguel i amb la botifarrada per sopar.

La segona part de l’Aplec, la més innovadora i novedosa va començar amb l’actuació de l’Esbart Vila de Gràcia que ens va oferir la sardanova “Cap al 2000”, composada per Josep Solà i Santi Arisa. La seva coreografia era una interessant proposta en la que la sardana tradicional dialogava amb d’altres aspectes de la dansa tals com la dansa contemporània. Aquesta peça interpretada per gent de tots les edats va ser molt important per iniciar aquesta segona part d’aplec on es notaria més el canvi conceptual de l’Aplec amb la participació de la Cobla Jove Màgic.

Després de l’actuació de l’Esbart, la plaça va ser ocupada per la colla sardanista Xàldiga, que ens va oferir per primera vegada en tota la història de l’Aplec de Gràcia, una sardana d’exhibició d’una colla jove de competició.
En acabar la sardana de lluïment, els membres del grup Maig van actuar de monitors per ensenyar les nocions bàsiques per saber ballar sardanes als assistents de l’aplec. Amb aquesta acció, el que es pretén és rejovenir el món sardanista i apropar la sardana a nous públics que a partir d’aquell primer contacte es poden sentir atrets per ella. Les peces de sardana que interpretava la Cobla Jove també facilitaven a que les persones assistents a l’aplec s’ho passessin bé i perdessin la vergonya animant-se a sumar-se a la festa. S’hi van interpretar versions sardanistes de la banda sonora de Mary Poppins, de grups de pop-rock com “Boig per tu” o fins i tot versions de cançons de salsa i de Patum.


L’objectiu d’apropar la sardana a públics diferents es va assolir ja que a la plaça es van poder veure rotllanes formades per sardanistes veterans i sardanistes que tot just aprenien a ballar sardanes aquella mateixa nit. Aquest aspecte va entusiasmar al sector sardanista i al sector novell a parts iguals, ja que uns veien com gent “profana” s’apropava a la sardana i els segons es sorprenien passant-s’ho bé i passant una bona estona amb amics escoltant música de cobla.

L’esforç es va valorar amb uns premis específics que van rebre les següents categories:

Premi al millor sardanista novell
Premi “Ho he intentat”
Premi al fester revelació sardanista

Aquestes categories van incentivar l’esforç entre els nouvinguts de la sardana i van fer que augmentés el bon humor entre els assistents de l’Aplec. Després del lliurament de presents i records a tots els participants i de la 2a tanda de rifes de re